czwartek, 24 marca 2016

Wielkanocna kartka - Iris folding.

Cześć!
To pierwsze takie jakby DIY na tym blogu, i prawdopodobnie jedyne. Nie jestem dobra w ręcznych pracach, ale technika iris folding - która być może komuś obiła już się o uszy - jest wyjątkiem. Polubiłam ją, kiedy w szkole na zajęciach technicznych babka wymyśliła sobie coś takiego. Zrobiłam wtedy serduszko i już wtedy pojawił się w mej główce pomysł - hej, a może zrobię taką kartkę na Wielkanoc? Jak pomyślałam, tak zrobiłam. Może na pierwszy rzut oka wydaje się to skomplikowane, ale nic bardziej mylnego - gdy już skumacie, to będzie proste. Zapraszam więc!


Potrzebne przedmioty:

  • Nożyczki
  • Szablon (wpiszcie do google "iris folding" i wydrukujcie wybrany)
  • Kartka (najlepiej kolorowa, A4)
  • Kilka cienkich kartek (np. papier do origami, gazety. Nie muszą koniecznie być cienkie, ale będzie Wam wtedy łatwiej)
  • Taśma klejąca.

Ja zrobiłam króliczka i pisankę. Na przykładzie królika pokażę, jak to działa.

Pisanka.

Królik.

Zacznij od wybrania kolorów kartek. Dopasuj je tak, by ładnie się komponowały. 

Wybierz w sumie cztery kolory/wzory. Dwa na paski, jeden na tło, jeden jako iris (środek).
Następnie obrysuj swój wycięty szablon na kartce stanowiącej tło i wytnij go. Gdy to zrobisz, przyklej taśmą klejącą szablon w taki sposób, by numerki widać było po "brzydkiej" stronie, do której potem będziesz przyklejać paseczki.

Polecam użyć noża.
Zrób to tak, by na zewnętrznej stronie (tej ładniejszej, ostatecznej) szablon był biały. Przyklej jak najmniejszym kawałkiem taśmy od tej samej strony. Pamiętaj, że potem będzie szablon odklejać.
Teraz z cienkich kartek (dwa wzory/kolory) wytnij kilka 4-centymetrowych (w szerokości) pasków, po czym zegnij je. Długość nie ma większego znaczenia, jednak postaraj się, by zostały zarówno długie, jak i krótkie zgięte paski.


Przyjrzyj się długości obszarów z numerkami na szablonie. Jak długich będziesz potrzebować pasków?
Teraz przyłóż pasek zgiętą "zamkniętą" stroną do obszaru z numerkiem 1 na szablonie. Przyklejaj paski kolejno po numerkach. Jak widzisz, na moim szablonie od góry numery idą tak: 1, 2, 3, 7. Czwórka jest na prawym uchu. Rozglądaj się często za kolejnymi numerkami.


Używaj taśmy klejącej. Klejem raczej nie osiągniesz upragnionego wyniku.
Naprzemiennie zmieniaj kolory pasków. Kolejne paseczki przyklejaj na poprzedni.

Przy niektórych wzorach możesz ustalić zasadę: parzyste numerki zaklejane będą np. żółtymi paskami, nieparzyste zielonymi. Jednak lepiej przyklejać je według swojego uznania.
Na koniec powinno nam to wyglądać mniej więcej tak:

Tak się nam królik zniekształcił. Możesz trochę potrzaskać pięścią, by nic się nie odkleiło.
Teraz odklej wzór z przodu i zajmij się irisem. Może to być przyklejony od tyłu kawałek np. srebrnego papieru. Ja z przodu dokleiłam kawałek waty (pomysł pani od zajęć technicznych). Wygląda to, jakby króliczek odwrócił się do nas tyłkiem plecami.

Na koniec możesz zakleić brzydką stronę kartki inną. Polecam potem chwilę na niej posiedzieć, albo przygnieść jakąś grubą zakurzoną encyklopedią od babci.

No i tyle! Nasza kartka skończona. Na pierwszy rzut oka iris folding może wydawać się skomplikowanym sposobem, ale jak zaczniecie robić, załapiecie, o co chodzi. 

Kartkę możesz oprawić w ramkę (tak jak to zrobiłam z pisanką) bądź postawić w jakimś wielkanocnym kąciku w domu.
To już wszystko. Życzę Wam szczęśliwych świąt wielkanocnych! Mam nadzieję, że kogoś natchnęłam :D.

~Alczens.

22 komentarze:

  1. Świetny pomysł! Pięknie się prezentują i są takie niespotykane. :) Wesołych świąt!
    Pozdrawiam,
    Geek of books&tvseries&films

    OdpowiedzUsuń
  2. ale świetne prace! dzisiaj zabieram się za robienie tego ! :)
    http://mey-meyy.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ej, to faktycznie nie jest skomplikowane ;D Ale i tak bym chyba się nie skusiła. Tak jak Ty, nie przepadam za robótkami ręcznymi. Zdecydowanie bardziej wolę sobie coś kupić. Szybciej pójdzie i bez brudzenia rąk :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ooo też robiłam serduszko tym sposobem na zajęciach technicznych, dwa lata temu. Bardzo spodobała mi się ta metoda! Jajko jest całkiem ładne, ale króliczek wyszedł Ci przeuroczy. I tej ogonek z waty. Świetny wpis!
    Pozdrawiam ciepło (:
    Klaudia

    OdpowiedzUsuń
  5. Faktycznie, nie jest to skomplikowane, a efekt super!

    OdpowiedzUsuń
  6. robiłam takie kartki
    http://paolciapolcia16.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Kartka bardzo ładna i oryginalna :)

    OFFICIAL PATTY (klik)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja w żadne robienie kartek nie będę się bawić, ale efekty są piękne. Pisanie wyszła ślicznie i myślę, że czasami milej dostać taką zrobioną, niż kupioną ;)
    malinowynotes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczna kartka z króliczkiem <3 Może sama spróbuję taką zrobić kiedyś ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kartka wygląda ślicznie ♥

    http://londonkidx.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne kartki <3 Sama bym takich nigdy w życiu nie zrobiła ;P
    Wesołych Świąt! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Na wstepie to chce ci mega bardzo goraco podziekowac za komentarz jaki zostawilas u mnie na blogu! Wlasnie dzieki takim ludzia jak ty nie trace wiary w blogowanie i lubie to robic <3
    Rozumiem cie sama jestem cienka w rzeczach DIY ale ta metoda strasznie mi sie podoba! Obie kartki ktore zrobilas sa swietne ale nie bede ukrywala krolik o wiele bardziej mi sie podoba szczegolnie ten ogonek! *_*
    Kto wie moze sprobuje takie cos zrobic? :D

    Versjada

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniała Świąteczna Wielkanocna kartka *.* Prezentuje się świetnie *.*
    Pozdrawiam wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Pierwszy raz w ogóle widz ę taki sposób robienia kartek. Bardzo mi sie podoba!
    blog: sajecka

    OdpowiedzUsuń
  15. Widzę, że papużkon pomagał! ;]

    Fajna technika, nie słyszałem o niej wcześniej. No i ładnie opracowałaś zdjęcia i instrukcje krok po kroku, to musiało kosztować trochę trudu! Efekt końcowy jest okej, ale mi podobało się bardziej bez tego białego kleksa, który ma być... jajkiem? xD

    Cięcie elementu w środku kartki - okropna rzecz. Dlatego tym bardziej szanuję to DIY! :D

    Dziena za życzenia, również życzę udanego świętowania Zmartwychwstania Chrystusa!

    KULTURA & FETYSZE BLOG

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetny pomysł ^^ Sama też uwielbiam projektować kartki :)
    Zapraszam do siebie: always-be-a-cat.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Mimo, że w tym roku niespecjalnie obchodziłam święta, to jakoś nie zawracałam sobie głowy robieniem jakichkolwiek ozdób. Ale pomysł mi się podoba, można go wykonać na kilka różnych sposobów i z innymi wzorami. Może kiedyś wykorzystam :)

    _____

    mala-pyskata.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Ostatnio właśnie spotkałam się z takim pomysłem na kartkę. Świetnie to wygląda! :)

    Pozdrawiam ♥,
    yudemere

    OdpowiedzUsuń
  19. Mi się nigdy takie rzeczy nie udawały

    OdpowiedzUsuń

NIE BAWIĘ SIĘ W OBSERWACJĘ ZA OBSERWACJĘ!
Z chęcią odwiedzę Twojego bloga, jeśli zostawisz link w komentarzu :)
Komentarze dają ogromną motywację! Z góry za pozytywny dziękuję :)